Thursday 19 April 2012


Jawatan Kosong 2012

Dimanakah kerjaya pilihan anda?
Ramai penganggur sekarang ini sudah tentu sedang mencari jawatan kosong 2012. Sebahagian daripada mereka mungkin telah terlibat dengan pemberhentian kerja akibat krisis ekonomi manakala ramai graduan-graduan yang baru sahaja menamatkan pengajian sudah mula memasuki persaingan untuk mencari jawatan kosong 2012 ini. Ini membuatkan saingan antara mereka menjadi semakin sengit dan kompetitif di dalam mendapatkan pekerjaan. Majikan sekarang pula semakin cerewet untuk mengambil pekerja untuk sesuatu jawatan kosong, tidak jawatan kosong kerajaan ataupun swasta. Kualiti seseorang calon sangat dititikberatkan.

Jawatan Kosong 2012 Di Mana Cariannya?

Sama ada anda sudah pakar dalam sesuatu bidang atau anda seseorang lepasan universiti yang hanya bersedia untuk mencuba kemahiran dan pengetahuan anda dalam dunia pekerjaan secara profesional, anda mungkin telah mencari cara-cara untuk mencari jawatan kosong 2012 yang terbaik di luar sana yang paling sesuai dengan pengalaman dan kemahiran anda. Berikut adalah cara dan kaedah yang boleh anda gunakan untuk anda mencari iklan jawatan kosong yang ada di luar sana.
Pusat Kerjaya
Satu lagi cara yang baik untuk mencari peluang jawatan kosong 2012 ialah dengan melawat pusat pekerjaan tempatan. Pusat pekerjaan terdapat di bandar-bandar dan tidak mustahil anda mungkin bakal mendapat salah satu pekerjaan tersebut. Di pusat-pusat pekerjaan, terdapat orang-orang yang dibayar oleh kerajaan atau organisasi untuk mencari pekerja yang sesuai dengan kemahiran dan pengalaman. Pusat pekerjaan biasanya mempunyai pangkalan data lengkap majikan yang mencari pekerja untuk jawatan kosong yang berbeza dan kakitangan pusat pekerjaan boleh membantu anda mencari peluang pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan dan kemahiran anda. Untuk jawatan kosong kerajaan biasanya kita mempunyai Pejabat Jabatan Tenaga Rakyat (JTR) sebagai pusat kerja, setiap pemohon dikenhendaki mengisi borang yang telah disediakan. Mereka biasanya akan menghubungi anda sekiranya terdapat pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan anda, terpulang kepada anda untuk hadir temuduga atau tidak. Sekiranya sewaktu dipanggil anda sudah mempunyai pekerjaan maka sebaiknya di maklumkan kepada Jabatan Tenaga Rakyat (JTR) supaya mereka mengemaskini pangkalan data mereka dan menawarkan pekerjaan tersebut kepada mereka yang memerlukan.
Melalui Saudara atau Kenalan
Apabila mencari pekerjaan, anda perlu meluahkan dan bercakap lebih lanjut mengenai niat anda untuk mencari dan mendapat pekerjaan. Terutamanya, kepada mereka yang rapat dengan anda. Anda juga boleh menyatakan kesediaan anda untuk mencari pekerjaan kepada orang-orang yang mungkin dapat membantu anda mencarinya, seperti ahli keluarga, rakan-rakan dan kenalan yang bekerja di bidang yang sama seperti yang anda mahukan, atau orang-orang yang mempunyai hubungan dengan mengambil firma dan syarikat-syarikat tertentu. Sebaiknya mulakan dengan perbualan kosong dan kemudian barulah soal kerja supaya anda tidak dilihat sebagai orang yang terburu-buru atau terdesak.
Semasa perjumpaan tertentu, anda juga mungkin boleh menemui beberapa orang yang akan mensyorkan kekosongan jawatan kosong yang mereka tahu kepada anda. Anda juga boleh mendengar orang yang bercakap tentang peluang pekerjaan di kawasan awam dan yang anda perlu lakukan ialah mencari peluang pekerjaan yang disebut untuk mencubanya.
Agen Pekerjaan
Anda boleh mendaftar di agensi pengambilan kerja seberapa banyak yang anda mahu, terutama dengan agen yang berurusan dengan peluang pekerjaan di sekitar anda, untuk keperluan anda. Setelah anda mendaftarkan diri dalam agensi pekerjaan, berkemungkinan mereka akan mengkehendaki anda untuk mengambil ujian kebolehan yang bergantung kepada bidang perkerjaan yang anda pilih. Di Malaysia antara ajen perkerjaan ialah seperti kelly Services dan beberapa contoh lagi. Setengah pihak tidak meminati mencari pekerjaan melalui agen kerana biasanya agen akan mendapat sedikit komisen daripada gaji anda. Suka saya ingatkan anda perlu sentiasa berhati, sila rujuk syarat yang ditetapkan oleh agen yang anda gunakan untuk megelakkan sebarang penipuan.
Laman Web Jawatan Kosong
Peranan Internet sebagai pangkalan data dan sumber makluamt terbesar seolah-olah tidak pernah berakhir, malah ia semakin berkembang setiap hari. Terdapat banyak laman web yang fokus dalam menyediakan perkhidmatan kepada mereka yang mencari jawatan kosong serta kepada syarikat-syarikat yang ingin mengiklan tawaran kerja kosong mereka. Anda boleh dengan mudah boleh mendaftar di laman-laman web kekosongan jawatan, membuat profil profesional dan muatnaik dokumen-dokumen permohonan yang diperlukan seperti resume anda. Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) tidak ketinggalan dalam hal ini, mereka juga mempunyai portal yang menfokuskan untuk mereka yang mencari kerja kosong kerajaan. Ramai graduan yang telah berjaya mendapat pekerjaan melalui SPA ini. Khususnya bagi jawatan kosong 2011 yang lalu.
Biarpun kaedah dalam mencari perkerjaan semakin bekembang, pihak kerajaan yang dulunya menggunakan cara klasik kini telah memperbaiki cara mengiklankan jawatan kosong kerajaan mereka dengan cara yang lebih moden dan terkini seiring dengan perkembangan teknologi di negara kita. Walaibagaimanapun, ini bukanlah jaminan untuk anda mendapatkan perkerjaan dengan mudah. Usaha yang berterusan dan sentiasa menambah ilmu pengetahuan adalah kunci untuk berjaya untuk medapatkan kerjaya idaman anda. Jadikan kerja pertama anda sebagai platfom anda untuk mengenali dunia pekerjaan dengan dalam lagi.

No comments:

Post a Comment