Sunday 22 April 2012

kerjaya wanita

Bottom of Form
10 Pekerjaan Pilihan Wanita Masa Kini (2011)
Millenium kini, golongan wanita tampak lebih berkeyakinan dari lelaki. Masakan tidak, hampir semua kerjaya yang dulunya digalang oleh lelaki kini dipenuhi pula oleh golongan yang dianggap lemah ini. Dan yang menarik tentang perkembangan ini adalah kaum wanita ketara lebih hebat mengubah arus pasaran kerjaya di Malaysia. Dibawah ditampilkan pekerjaan pilihan untuk wanita masa kini
1

Wanita amat sesuai untuk ditempatkan di sektor khidmat pelanggan kerana selain selalu tampak manis juga dapat melambangkan imej syarikat yang bersih, lemah lembut dan professional. Pekerjaan ini juga membantu kaum wanita untuk mengembangkan daya kerjaya mereka dimana pekerjaan ini mendedahkan kaum wanita untuk tampil lebih berkeyakinan apabila membawa mesej tertentu dari syarikat yang menggajinya.
2

Graduan berjurusan teknologi maklumat (IT) kini sudah semakin ramai dan kaum wanita juga yang mempeloporinya di mana-mana universiti di negara ini. Tidak menghairankan apabila bidang pekerjaan ini juga semakin diminati oleh kaum wanita kerana bidang pekerjaan ini sentiasa berkembang dari segi teknologinya sendiri.
3
Buat graduan yang baru menamatkan alam universiti, bidang ini diteroka kerana mempunyai perasaan yang kagum pada keutuhan sesebuah organisasi. Pelatih akan bertugas di banyak jabatan dalam waktu singkat sebelum ditauliah untuk mengurus sesebuah unit atau jabatan. Potensi kaum wanita memimpin memang tidak dapat dinafikan kemampuannya. Keupayaan memimpin ini dapat dilihat pada pemimpin dunia sekarang seperti Julia Gillard, Dilma Rousseff dan tak lupa juga kehebatan Balqis ketika zaman Nabi Sulaiman.

4
Seorang pakar perunding seharusnya mampu menyelesaikan masalah para pelanggannya. Wanita memiliki kelebihan dan tahap kesabaran yang tinggi untuk mengorek keterangan secara mendalam terhadap sesuatu perkara atau permasalahan. Jadi, kerjaya sebagai perunding sangat sesuai buat mereka.
5

Pekerjaan ini sangat sinonim buat kaum Hawa kerana perempuan adalah golongan yang banyak membantu mendidik manusia di usia kanak-kanak. Kini terdapat banyak pekerjaan sebegini yang tidak memerlukan sepenuh komitmen / masa untuk berada di satu-satu tempat. Pekerjaan ini dapat berkembang dari guru Tuition hingga ke pekerjaan memberi kaunseling pada murid-murid yang bermasalah. Kebiasaanya guru tuition tidak menghadapi masalah untuk ke tempat kerja kerana rata-rata pusat Tuition berada dikawasan yang mudah dikunjung kenderaan awam.
6
Kebanyakan para pengurus di sesebuah organisasi lebih gemar memilih kaum hawa untuk membantu tugas sehariannya. Ini kerana sifat seorang perempuan itu memang patuh dan setia berbanding kaum lelaki. Prospek pekerjaan ini berkembang jika hubungan antara pengurus dan pembantunya berkesinambungan dengan baik dalam rutin seharian. Pengalaman yang diperoleh dari pekerjaan ini sangat mengujakan kerana akan sentiasa berurusan dengan barisan kepimpinan organisasi dan juga dapat membantu baiki interpersonal skill.
7
Sememangnya pekerjaan ini memberikan kepuasan berbagai segi sama ada puas dari segi travellingnya mahupun kepuasan berjumpa berbagai jenis orang selain dapat menimba ilmu dalam berbagai bahasa. Bidang ini mampu membawa individu untuk membentuk rangkaian perniagaan sendiri disebabkan faedah perkerjaan itu sendiri
8
Bagi wanita, memperluaskan rangkaian perhubungan adalah sebahagian daripada rutin hidupnya. Cubalah hitung dalam sebulan, berapa kali anda punya temu janji dengan teman lama? Itu belum termasuk agenda lain yang lebih daripada satu setiap bulan. Sedar atau tidak, dari situ rangkaian perhubungan berkembang dan urusan kerja seharian berjalan lebih lancar.
9

Lambakan graduan akaun di pasaran kerja Malaysia menyebabkan permintaan dan penawaran terhadap pekerjaan ini tidak berimbang. Tambahan pula bebanan kerja buat akauntan juga banyak dan merumitkan. Kebanyakan orang akan cepat membuat perubahan kerja bagi menyuaikan diri dengan keperluan pekerjaan itu sendiri dan kehendak atau matlamat organisasi dan kepuasan atau objektif kerjaya. Jika ketiga-tiga ini tidak ditemui, individu akan cepat membuat perubahan dalam bidang yang sama cuma organisasinya berubah mengikut hala tuju kerjaya. Bagaimanapun gaji yang diterima untuk pekerjaan ini juga masih bergantung pada pengalaman yang dimiliki

10

Faedah yang konsisten dan memenuhi keperluan individu dan juga keluarga membuatkan ramai wanita berminat terhadap pekerjaan ini. Jelasnya persekitaran yang sihat, sifat naluri suka membantu, kemudahan fasiliti ketika sakit, kantin yang murah dan berbagai lagi dapat diperoleh di linkungan pekerjaan ini.

No comments:

Post a Comment